Clay Theory

(2019)

Stereoskopisk 3D film, 18 min

Vist i Kunsthal Aarhus 4. oktober 2019 - 19. januar 2020

Udtaget til CPH:DOXs New Vision Award 2020

Clay Theory er en stereoskopisk 3D-film om forbindelserne mellem liv og ler. Hvad er liv, og hvordan er det opstået på en gold planet? Videnskaben har endnu ikke svaret, og det giver plads til spekulationer. Titlen Clay Theory er lånt fra kemikeren Graham Cairns-Smiths teori om, at livet på Jorden er opstået i samspil med ler-krystaller. En teori som baserer sig på, at krystaller i vækst er i stand til at videregive træk til nye krystal-generationer, og at ler-krystaller kan have fungeret som forløbere for genetisk arvemateriale. 

I filmen Clay Theory er ler-teorien udvidet til også at rumme kulturel billedproduktion og kunstigt liv. Filmens visuelle omdrejningspunkt er en gruppe terrakottafigurer fra den cypriotiske bronzealder – små menneskeskikkelser formet i rødbrunt ler. På den tid, hvor de blev til, fortalte man skabelsesmyter om guder, der formede mennesker af ler og blæste liv i dem, som vi også kender det fra den bibelske skabelsesberetning. I Clay Theory tegnes en linje fra ursuppens ler-krystaller gennem de menneskeskabte terrakottafigurer og ud i en posthuman fremtid, når Amalie Smith på lydsiden spørger, om man i en sådan fremtid vil se tilbage på disse figurer som tidlige forsøg på at fremstille kunstigt liv?

Installationsbilleder af Mikkel Kaldal

Film om udstillingen og processen med at filme i 3D, produceret af Kunsthal Aarhus:

Skal ses med active shutter 3D-briller:

På lydsporet taler også geolog Minik Rosing, arkæolog Jeanette Varberg og kunsthistoriker Jacob Wamberg, der alle tre har fungeret som samtalepartnere i Smiths tværdisciplinære udforskning af, hvordan liv og ler er forbundet. Stemmerne flyder ind i et orkester af lerfløjter, der spiller Beethoven, samt musik af komponist Simon Brinck, hvoraf dele er lavet i samarbejde med kunstig intelligens.